Jazdecké disciplíny

 

Jazdecké disciplíny

- voltíž

- military (všestranosť)

- steeplechase

- dostihy

- drezúra

- parkúr

- vytrvalostné jazdenie

 

VOLTÍŽ

 Voltíž je akrobatické a gymnastické cvičenie vykonávané na cválajúcom koni, niekedy zhľačene nazývané tiež „tanec na koni“. Kôň je vedený lonžérom a pohybuje sa na 12-15 metrovom kruhu, súťažiaci v tejto jazdeckej disciplíne sa nazýva voltižér. Pozornosť sa pri voltíži sústreďuje na telesné schopnosti voltižéra ako je koordinácia, rovnováha, pohyblivosť, švihová a podporná sila a taktiež sa doraz kladie aj na vytvorenie rovnováhy a vybudovanie dôvery s voltížnym koňom.

    Voltíž patrí k najstarším druhom športu. Podľa jedných zdrojov siahajú korene voltížneho jazdenia až do rímskych čias, keď program každoročných starorímskych hier pozostával zo záprahov, dostihov a z akrobatického cvičenia na cválajúcom koni. Iné pramene uvádzajú, že už v antickej Kréte ľudia predvádzali akrobatické až tanečné pohyby na cválajúcich koňoch, z obidvoch zdrojov vyplýva, že sa tomuto športu ľudia venujú už vyše 2000 rokov.
 
Vo voltíži sa konajú nasledujúce druhy súťaží:
- súťaž jednotlivcov
- súťaž dvojíc                        
- súťaž skupín

Voltížne kone musia tiež spĺňať predpísané kritériá. Kôň na medzinárodných pretekoch musí mať aspoň 7 rokov, na národných pretekoch aspoň 5 rokov. Všetky zostavy vo všetkých kolách musia byť prevedené na jednom koni a s jedným lonžérom. Kôň môže v jednom súťažnom dni štartovať najviac s jednou skupinou a dvoma jednotlivcami.

Súťaž pozostáva z povinnej zostavy a z voľnej zostavy. Zostavu možno odcvičit v cvale alebo kroku, čo využívajú najmä začínajúci voltižéri. Zostava odcvičená v kroku sa hodnotí polovične oproti zostave v cvale. Na koni môžu byť najviac traja voltižéri v kontakte s koňom musia byť aspoň dvaja voltižeri. Cviky odcvičené bez splnenia tejto podmienky sa nehodnotia. Hodnotenie rozhodcov za povinnú zostavu je známkami od 0-10, pričom 0 znamená nevykonanie cviku a 10 je výborne.

Voltíž sa okrem súťažných foriem využíva aj ako terapeutické jazdenie, ktoré napomáha deťom aj dospelým pri rôznych telesných ale aj duševných postihoch.  
 

 

MILITARY (VŠESTRANOSŤ)
 
Všestranná spôsobilosť je najťažšia jazdecká disciplína, ktorá sa skladá z troch častí: drezúra, terénna jazda a parkúr. Jazdec na jednom koni počas náročných troch dní musí predviesť eleganciu a súlad v drezúrnej úlohObrazeke, aby mohli na druhý deň ukázať odvahu a vytrvalosť v najnáročnejšej časti terénnej jazde a tretí deň zvádli technický náročný parkúr na kolbisku. Terénna jazda alebo cross-country je jazda prírodou, počas ktorej jazdec a kôň absolvujú náročné prírodné skoky, ktoré sú pevné, ale pre koňa a jazdca musia byť aj v prípade pádu bezpečné. Často sú jej súčasťou aj vodné pasáže, náročné kombinácie, výskoky, zoskoky a náročné šírkové skoky. Kôň musí počas súťaže až dva krát absolvovať veterinárnu prehliadku, pričom prvá kontrola nasleduje hneď po príchode v mieste konania pretekov a druhá po náročnej cross-country jazdy.

Táto jazdecká disciplína sa najviac líši od ostatných tým, že v nej môžu súčasne pretekať na všetkých úrovniach amatéri aj profesionáli, čo je v dnešnom jazdecve veľmi nezvyčajné. Je najnáročnejšia na prípravu a kondíciu jazdca aj koňa, na celý tréningový proces sú zvyčajne potrebný minimálne dvaja tréneri drezúrny tréner a skokový tréner. V príprave musí kôň striedať jazdiarenskú prácu spojenú s drezúrnou a parkúrovou prípravou s jazdou v teréne a kondičnou prípravou na náročnú cross country.

STEEPLECHASE
Jazdecký dostihový šport. Plnokrvníky začínajú svoju kariéru v prekážkových dostihoch vo veku asi 4 rokoch . Táto forma súťaží vznikla v Írsku . Jazdci s konmi prekonávajú vysoké , pevné veľkou rýchlosťou na dráhah 7 km . K najslávnejším dostihovým dráham patrí Grand National vo Veľkej Británii a Veľká pardubická v Čechách .

Obrazek

 

DOSTIHY

Rovinné dostihy. Sú určené len pre plnokrvníky . Anglické plnokrvníky sú na tento beh ako zrodené .S tréningom začínajú ako 1 ročné a dostihy behajú vo veku 2-3 rokov, ale aj staršie . V dostihoch sa kvalitatívne diferencujú podľa nesenej hmotnosti a podľa veku a pohlavia . Vrcholové dostihové kone patria k najcennejším zvieratám a víťazi najslávnejších dostihov stoja milióny .

Obrazek

 


DREZÚRA
 

ObrazekDrezúra je jazdecká diciplína, v ktorej sa jazdec a kôň snažia v absolútnom súlade predvádzať vopred predpísané cviky v stanovenom poradí podľa vypísanej drezúrnej úlohy. Drezúrna úloha sa jazdí v drezúrnom obdĺžniku, 20m x 40m alebo 20m x 60m podľa typu drezúrnej úlohy. Jednotlivé cviky sa predvádzajú v písmenách, ktoré tvoria súčasť obdĺžniku. Rozhodcovia hodnotia každý predpísaný cvik známkou od nula do 10, pričom 0 znamená, že cvik nebol predvedený a 10 znamená, že bol predvedený excelentne. Zo súčtu pridelených známok sa vypočíta celková známka jazdca a koňa, ktorých nezávisle od seba hodnotia minimálne traja rozhodcovia.

Hlavným cieľom tejto špeciálnej cesty výcviku koňa je vývoj koňa do „spokojného atléta“ práve spomínaným harmonickým výcvikom, ktorý má chuť pretekať a predvádzať tréningom získané schopnosti na pretekoch od základnej úrovne až po najťažšie úlohy, ktoré sa jazdia na Olympijských hrách. Na najvyššom vrchole drezúrneho umenia, alebo drezúrnej gymnastiky je kôň schopný predvádzať jednotlivé náročné cviky s minimálnymi pomôckami, podporou alebo vedením jazdca tak, že celkový výsledok je uvoľnený kôň, ktorý v pravidelnom rytme cvičí úlohu bez najmenšej známky námahy.Drezúra je niekedy označovaná aj ako "konský balet". Napriek tomu, že drezúra má dlhodobú tradíciu, jej oficiálne korene siahajú do renesancie. Najväčší európsky majstri jazdenia vyvinuli v tom čase postupný tréningový systém, ktorý sa síce postupne modernizoval, ale podstata zostala nezmenená a aj v dnešných časoch tvorí základňu moderného drezúrneho tréningu, poznáme ho pod názvom klasická drezúra.

 

PARKÚR
Parkúrové skákanie je jedna z jazdeckých disciplín, v ktorej jazdec a kôň musia v ohradenom priestore – kolbisku prekonať predpísanú dráhu s rozostavenými prekážkami - parkúr, a to v stanovenom poradí a čase podľa pravidiel. Dĺžka dráhy, výška skokov, ich obtiažnosť a kombinácia zodpovedajú vždy príslušnému typu a stupňu predpísanej obtiažnosti. Parkúr stavia výhradne špeciálne školený odborník – parkúrmajster. Celková dĺžka parkúru v metroch nesmie prekročiť 60-násobok počtu prekážok. Prekážky sú maximálne 170 cm vysoké a 2m široké, pričom iba trojbradlie môže mať maximálnu šírku do 2,20cm, vodný priekop nesmie byť širší ako 4,5m. Prekážky sú stavané tak, aby v prípade ich nezvládnutia nedošlo k zraneniu koňa, t.j. časť, o ktorú kôň zavadí, by mala ľahko spadnúť.

Pretek je vypísaný na jedno alebo dve kolá. Za zhodenie prekážky, neposlušnosť alebo prekročenie časového limitu sa prideľujú trestné body. V základnom kole sú rozhodujúce trestné body. Ak je viacero dvojíc, ktoré absolvovali prvé kolo bez trestných bodov, nasleduje dodatočné kolo - rozoskakovanie. V rozoskakovaní sa väčšinou prekážky zvýšia o 10 cm a neskáču sa všetky prekážky, ale iba určená časť parkúrmajstrom, obyčajne 6-8 skokov. V rozoskakovní pri rovnakom počte trestných bodov rozhoduje čas, za ktorý ho dvojica absolvovala. V jednej súťaži môže jeden jazdec štartovať na viacerých koňoch. Jeden kôň môže štartovať v dvoch súťažiach za deň, okrem veľkých cien, kedy môže štartovať iba v jedinnej súťaži.

Stupne obtiažnosti a výšky prekážok

Stupeň Otiažnosť Výška prekážok
Z základná 100 cm
ZL základná - ľahká 110 cm
L ľahká 120 cm
S stredná 130 cm
ST stredne ťažká 140 cm
T ťažká 150 cm
TT najťažšia 160 cm

ObrazekObrazek

 



 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VYTRVALOSTNÉ JAZDENIE

ObrazekJazdia sa na trati dlhej 40         až 160 km . 


Otestovaním našej             prípravy vytrvalostného         koňa sú samozrejme         preteky. Čím 
dlhšia a uvoľnenejšia bola príprava,       tým dlhšie dosciahnutá     kondícia vydrží. Ak je               kôň schopný v tréningu       klusať alebo striedať klus a cval nepretržite 1- 2 hodiny, môže sa zúčastniť vytrvalostných pretekov. Kone, ktoré sa ešte nikdy nezúčastnili pretekov             prípadne za posledných 24 mesiacov neabsolvovali žiadne vytrvalostné                 preteky musia najskôr absolvovať trať na 40km. Kratšie trate sa berú ako           príprava alebo súčasť tréningu na trate dlhšie. Ideálny je postup 40km,               následne o tri týždne 60km pretek, o mesiac 80km, atď. Počet pretekov                       sa nesmie preháňať, aby sa organizmus koňa stihol zregenerovať. Posledný         týždeň pred pretekmi by sme mali koňovi dopriať oddych, v podobe dlhších           kľudných vychádzok, aby šetril energiu na pretek.
O tom, kde sa konajú vytrvalostné preteky a ako budú prebiehať sa dozvieme              zo Spravodaja SJF prípadne na webovej stránke www.sjf.sk . Z rozpisu            pretekov sa dozvieme všetky potrebné údaje o pretekoch napr. počet a                 dĺžku okruhov na ktorých sa beží pretek, minimálnu rýchlosť, vylučovací                   čas, povinný príchod všetkých koní, veterinárna kontrola koní, schôdza                jazdcov, štart preteku, charakter trate. a pod. Na medzinárodných            vytrvalostných pretekoch sa odporúča príchod pár dní pred súťažou kvôli     aklimatizácii koní. Na to, aby sme sa mohli zúčastniť pretekov potrebujeme           platnú licenciu jazdca a pas koňa.

Deň prvý:

Obhliadka trate
Na medzinárodných pretekoch je trať otvorená už týždeň pred pretekom                      a tak si môže jazdec prejsť niektoré úseky v sedle. Na národných pretekoch           musí byť trať vyznačená a otvorená najneskôr deň pred štartom. V našich           zemepisných šírkach sa na preteky chodí jeden deň pred štartom. Jazdci            dostanú mapu trate, na ktorej sú vyznačené miesta ako štart, cieľ,                     miesto veterinárnej kontroly, kontrolované prejazdy na trati a body vhodné                 na napájanie koní. V kľude si môžu prejsť okruh trate. Každý okruh trate                musí byť zreteľne a jasne označený farebnými stužkami -fáborkami, pričom        jazdec musí zo sedla vidieť od jednej stužky po druhú, aby sa počas jazdy         nezdržoval hľadaním trasy. Jeden okruh nesmie mať viac ako 40km. Pri               zmene smeru, prechode cez cestu prípadne komplikovanom prejazde treba        sledovať aj nápisy na zemi namaľované vápnom alebo sprayom. Jazdci                počas jazdy ocenia aj kilometrovníky umiestnené na každom 10km na trati.

Vstupná veterinárna kontrola
Po vyložení koňa a jeho ustajnení prebieha vstupná veterinárna kontrola.              Cieľom tejto kontroly je posúdiť zdravotný stav koňa, jeho kondíciu a                 celkový stav. Veterinár si zapisuje všetky údaje potrebné na identifikáciu                koňa, jeho staré zranenia, odreniny alebo jazvy, aby bolo evidentné, že             nevznikli počas preteku. Koňa vedie do priestoru veterinárnej kontroly len                     1 osoba - jazdec, prípadne jeho pomocník. Kôň sa predvedie pred veterinárom          len na ohlávke s vodítkom, prípadne nauzdený bez chráničov a deky. Jazdec          ohlási svoje meno, jazdecký klub a meno koňa. Po zmeraní tepu v kľude         predvedie jazdec koňa najprv v kroku a potom v kluse. Kôň musí ochotne             plynulo klusať popri jazdcovi zhruba 40m, na konci dráhy prejde do kroku,            jazdec otočí koňa smerom od seba a potom znova naklusá. Po verdikte             veterinára dostane kartu jazdca a odchádza z priestoru veterinárnej kontroly.           Skôr ako prídeme na preteky odporúčame trénovať aj takéto správne          predvedenie koní.


Schôdza
Vo večerných hodinách sa jazdci povinne stretávajú na schôdzi. Na nej sa          dozvedia podrobné informácie o celom preteku, prípadných zmenách,                   ktoré nastali oproti rozpisu. Autor trate podrobne informuje prítomných o                celej trati, prevýšení, nebezpečných miestach, brodoch a kontrolovaných       prejazdoch. Prítomní sú aj veterinári, rozhodcovia, organizátori a technický               delegát. Každý jazdec má okolo seba svojich pomocníkov, ktorí tvoria                       servisný tím. Tento si robí poznámky o miestach vhodných na poskytnutie                 pomoci, zaznamenáva si telefónne čísla na lekára, veterinára a kováča.

Deň druhý:

Štart
Na druhý deň v skorých ranných hodinách v dostatočnom predstihu pred                     štartom si jazdci sami kŕmia kone. Keďže pretek trvá niekoľko hodín musíme  zabezpečiť koňovi dostatočný prísun energie počas celého dňa. Ráno                         pred štartom bývajú kone nervózne a obvykle toho veľa neskonzumujú. Ak                   je dostatok času pred štartom, môže prebehnúť veterinárna kontrola až                       v tento deň. Ako prví štartujú účastníci najvyššej súťaže. Štarty prebiehajú           hromadne alebo individuálne. Individuálne štarty po 5min. sú bežné v súťaži               na 40km, vo vyšších súťažiach sa štartuje hromadne. Spolu s koňmi vyštartujú             aj servisné autá s pomocníkmi, ale po inej ceste. Na najbližšom mieste, kde               sa tieto cesty stretnú, môže servisný tím pomáhať jazdcovi.

Na trati
Dôležité je, aby na kontrolný bod dorazilo auto s tímom s dostatočným           predstihom a ten pripravil vodu na napojenie koňa a jazdca, vodu v                 plastových fľašiach na schladenie, a pod. Jazdec môže kedykoľvek                       zosadnúť z koňa, prípadne bežať vedľa neho. Servisný tím však nemá               dovolené sprevádzať koňa na trati, viesť koňa, prípadne sadnúť naňho.                 Takáto nedovolená pomoc môže viesť k diskvalifikácii.Vytrvalostný pretek                   sa beží na čas, preto sa občerstvenie odohráva krátko, rýchlo a "za pochodu"           teda jazdec aj pri napájaní koňa ostáva v sedle, potom mu pomocník podá               fľašu s vodou, ktorú jazdec vyleje na krk koňa, aby ho schladil, následne                 fľašu odhodí a pokračuje v jazde bez zastavenia. Servisný tím zozbiera fľaše               zo zeme a pokračuje podľa mapy k ďalšiemu kontrolnému bodu. Ideálne                       je, ak má jazdec dostatočný počet pomocníkov a prípadne dve servisné autá,               ktoré sa striedajú na trati a stíhajú dvojicu na každom bode.

Prvé kolo za nami
Po prejdení prvého kola sa servisné auto a jazdec stretávajú v cieli prvej                 etapy - obvykle v tom istom mieste ako štart. Tu už musia byť pripravené               vedrá s vodou, s krmivom, handry a špongie na zmytie potu z koňa, teplá                 deka na kríže a dostatok šikovných rúk, ktoré sa postarajú ako o koňa tak                     aj o jazdca. Čas príchodu do cieľa prvej etapy sa zapíše do karty jazdca.                     Od tohto času sa musí kôň čo najrýchlejšie vydýchať a ukľudniť, čomu             napomáhame jeho ochladzovaním vodou. Najefektívnajšie chladenie je na               krku koňa, kde je centrum tepelnej termoregulácie. Najneskôr do 20min.                     sa musí jazdec a kôň hlásiť u veterinára na kontrolu. Nedodržanie tohto             časového limitu (bližšie špecifikovaného v rozpise) vedie k diskvalifikácii.                   Kôň vchádza k veterinárovi odstrojený, bez chráničov a deky, len nauzdený.                 Do priestoru veterinárnej kontroly môže vojsť len jazdec a jeho pomocník                     s kartou jazdca. Veterinár preveruje schopnosť koňa pokračovať v jazde:                   meria tep, kontroluje zranenia, známky únavy a vyčerpania, stupeň             dehydratácie a samozrejme pravidelnosť chodov. Akákoľvek nepravidelnosť         chodov spôsobená či už stratou podkovy alebo zranením vedie okamžite k       diskvalifikácii. Po úspešnom prejdení prvej veterinárnej kontroly máme v                 karte jazdca napísané "O.K." Od tohto času sa nám zastaví čas meraný na               trati a my máme minimálne 20min. ma ximálne 40min. prestávku (podľa rozpisu), počas ktorej sa má kôň i jazdec možnosť trochu zregenerovať.
Jazdec sa počas prestávky môže vzdialiť od koňa, najesť a prezliecť sa,                   zatiaľ čo jeho pomocníci sa starajú o koňa. Aby kôň doplnil energiu,                 podávame mu elektrolyty, najlepšie rozpustené vo vode, a krmivo bohaté                     na rýchlo stráviteľné cukry a vlákninu. V letných mesiacoch sú obľúbené               šťavnaté jabĺčka, mrkva, melón, repa atď.

A po prestávke ďalej...
Pár minút pred štartom do druhého kola koňa nasedláme, dáme mu suchú             dečku pod sedlo, suchý podbrušník, prípadne mäkký návlek na podbrušník                     a suché chrániče na nohy. Je dôležité, aby sa veci, ktoré mal kôň počas                 prvého kola umyli v čistej vode, aby sa z nich zmyl pot, ktorý môže byť                     agresívny a môže časom koňovi spôsobovať nepríjemnosti. Štart do                   nasledujúcich kôl si jazdec sleduje na hodinách sám a nečaká na                   odštartovanie. V poslednom kole je rozhodujúce, ktorý kôň príde do cieľa                   ako prvý. Po úspešnom absolvovaní záverečnej veterinárnej kontroly koňa         necháme pásť sa na tráve, kým sa ukľudní a uschne. Pri chladnejšom alebo veternejšom počasí nezabudneme koňa zadekovať, keďže unavený                 organizmus je citlivejší na zimu. Koňa potom odvedieme do stajne, aby si         odpočinul. Po výkone môžeme natrieť nohy chladivou emulziou, prípadne                   ich na noc zabandážovať do teplých bandáží. Je dobré sledovať správanie                 koňa, aby sme spozorovali prípadné zdravotné ťažkosti, a pod. Všetky           medikamenty podané koňovi pred pretekom, počas neho alebo do dvoch                 hodín po preteku je nutné hlásiť veterinárnemu dozoru.

Deň tretí:

Vyhodnotenie.
Deň po preteku treba skontrolovať stav koňa a dopriať mu oddych.             Vyhodnotenie súťaže prebieha na všetkých medzinárodných pretekoch až           nasledujúci deň po preteku. Na vyhodnotenie musí prísť jazdec s koňom,                       s ktorým pretekal vhodne oblečený. Na národných pretekoch sa vyhodnotenie           koná ihneď po skončení preteku. Vyžaduje korektné oblečenie, napr. v                 klubových farbách, prilbu a nasedlaného koňa. Biele rajtky a sako sú             podmienkou medzinárodných pretekov. V tento deň prebieha aj vyhlásenie         výsledkov ceny kondície, pričom rozhodcovia posudzujú celkový stav koňa               počas preteku, ale aj deň po preteku. V zahraničí je cena kondície pokladaná               za hodnotnejšie ocenenie ako samotné víťazstvo v súťaži.

Odchod.
Po vyhlásení výsledkov a dekorácii, účastníci pretekov môžu odísť domov.                 Jazdci musia vrátiť štartovacie čísla a vyzdvihnúť si licenciu jazdca a pas                 koňa. Kone, ktoré boli diskvalifikované alebo dobrovoľne odstúpili počas preteku             by mal pred odjazdom skontrolovať veterinár. Na medzinárodných pretekoch,               je umiestnenie na klinike deň po preteku povinné pre všetky kone,                             ktoré nedokončili pretek..

 

Diskusná téma: Jazdecké disciplíny

Dátum 04.04.2018
Vložil marián
Titulok maximálna dĺžka

koľko je schopný prejsť kôň za deň?

Dátum 15.08.2017
Vložil Anonym
Titulok Vek jazdca

Od kolkych rokoch je možne pretekat na vytrvalostnych pretekoch???

Dátum 24.07.2017
Vložil Ayesha
Titulok info@proudlion.com.pk

Good Day,

We are manufacturers and exporters of all kinds & size of
T-Shirts, Polo Shirt, Hoodies, Sweat Shirts, Fleece Jackets, Rain Jackets, Softshell Jackets, Polyester padded jackets, Vests, Pants, Caps, Beanies, Ridding Gloves, Bags, Horse blankets, Halters and Cords, Leg and Hoof Protectors, Dentures and Spurs, Saddle Racks, Saddles and Saddles accessories, Lunging equipments, western accessories and fly protections.

Please send us your inquiries and check our prices and quality.

Thanks With Best Regards,
Ayesha Butt
www.proudlion.com.pk
info@proudlion.com.pk
sales@proudlion.com.pk
Proudlionintl@gmail.com
Mob: +923127176805
What’sapp: +923476005601
Add: Zafar wall road, Sialkot (51310) Pakistan

Dátum 08.05.2013
Vložil Miška
Titulok Licencia

Robí sa na vytrvalostné preteky nejaká skúška alebo iné licenčné skúšky ako na parkúr a drezúru? Viem možno hlúpa otázka. Ale ďakujem za skorú odpoveď

Dátum 01.04.2014
Vložil Karin
Titulok Re:Licencia

Áno robí :)

 

© 2011 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si web stránku zdarma! Webnode